maudheijndermans.reismee.nl

Statia

Het is alweer donderdag, de tijd begint nu echt te vliegen hier. Afgelopen weekend zijn we naar St. Eustatius geweest, door de locale bevolking ook wel statia genoemd.

Op zaterdag stonden we alweer vroeg naast onze bedjes om naar het vliegveld te gaan. Dit keer zou ik alleen met Anne gaan. Nadat we hadden ingecheckt en een broodje hadden gegeten, gingen we aan boord van het vliegtuig. Ook dit keer zaten we met ongeveer 15 mensen in het vliegtuig. De vlucht naar Statia duurde ongeveer 20 minuutjes en al snel zagen we het eiland met de vulkaan opdoemen in de verte. Na de landing haalden we snel een stempel om het land binnen te mogen en zochten een plekje om te wachten op de koffers. Als je nu denkt dat we naar een andere ruimte met een bagageband gingen, moet ik die verwachting even bijstellen, we schoven uit de rij 2 meter naar rechts en keken uit op een groot gat in de muur waar een tafel onder stond. Er kwam een mannetje aan met een steekwagen vol koffers en gooide ze via het gat in de muur op de tafel. Tot zover de bagageclaim… We zochten een taxi om naar ons hotel te gaan en als snel zoefden we over de weg naar het Kingswell Resort. Resort is misschien een beetje een groot woord voor de paar gebouwtjes die we zagen opdoemen toen de taxichauffeur stopte. We stapten uit en een oud vrouwtje van rond de 70 kwam ons tegemoet gelopen. Dit was onze hostess. Vergezeld met 2 enorme deense dogs kwam ze ons welkom heten in het hotel. Na een inspectie van de kamer, ook dit keer zonder sleutel, kregen we op het terras een kopje thee. Het hele hotel was redelijk oudbollig en hier en daar een beetje stoffig, maar de hoteleigenaren waren ontzettend aardig en ze hadden een warme douche en een goed bed, dus we zijn inmiddels al snel tevreden. Er was zelfs een zwembad, dus onze dag kon eigenlijk al niet meer stuk. Nadat we even onze spullen hadden uitgepakt zouden we naar de stad gaan om daar alle bezienswaardigheden te bekijken en daar eindelijk eens lekker te gaan shoppen voor leuke souvenirtjes en andere leuke dingen. Eenmaal in het dorp aangekomen bleken alle winkels dicht te zitten omdat de meerderheid een religie aanhangt die voorschrijft dat men op zaterdag niks doet. We konden dus niet shoppen. We liepen Fort Oranje binnen om eens goed cultuur te snuiven, maar aangezien het toeristenbureau niet open was en het fort ook niet echt heel groot was, stonden we binnen een half uur weer buiten. Bijzonder detail, in de open lucht, in het fort zaten wel contactpunten voor elektriciteit ingebouwd. Voor het geval je in het 17e eeuws fort even je telefoon op wilde laden blijkbaar… Onderweg naar het dorp vroegen we de weg aan een man die later nederlands bleek te zijn en hij bood aan om ons een rondleiding te geven in zijn auto zodat we alles zouden zien. Ongeveer een half uur later hadden we alles gezien wat er te zien viel en besloten we uit te stappen en ergens wat te gaan eten. De man was dokter op het eiland en moest dus terug naar het ziekenhuis voor nog wat controles. Na een lekkere lunch hebben we nog wat rondgelopen in het dorp en besloten we maar weer terug te gaan naar het hotel en een beetje bij het zwembad te hangen tot etenstijd. Jammer wel van alle muggen die overal zaten, want in de 2 uur dat we aan het zwembad lagen ben ik op zn minst 25 muggenbulten rijker geworden. ’s Avonds hebben we lekker gegeten en zijn we ook lekker vroeg naar bed gegaan.

Zondag besloten we de vulkaan te beklimmen. Maar voordat we zouden gaan heb ik eerst eens met de hele familie geskypet op de verjaardag van Jacqueline, zodat ik haar ook even kon feliciteren met haar 50e verjaardag! Super leuk om iedereen weer even te zien en weer even de gesprekken van thuis te horen en vertrouwde gezichten te zien. We stonden om 10 uur aan de voet van de berg en 3 kwartier later keken we uit over de vulkaan. Het was echt een prachtig uitzicht en dat maakte het lastige lopen het meer dan waard. Dit was totaal niet te vergelijken met de wandeltocht op Saba, omdat het daar alleen maar trappen was en we op Statia een soort slingerend door het bos omhoog moesten lopen naar de vulkaan, waar we geregeld over boomstronken en stenen heen moesten klimmen om onze weg te vervolgen. Aan de top bleek dat we nog verder naar onder konden, helemaal de vulkaan in, maar er werd aangeraden dat alleen met een gids te doen, omdat men daar normaal gesproken klimspullen bij gebruikte om niet uit te glijden of te vallen. Wij bleven dus maar verstandig bovenaan de vulkaan staan. Omdat de vulkaan al tijden als “slapend” word bestempeld, was de hele binnenkant van de vulkaan begroeid met prachtig groen bos. Erg indrukwekkend om te zien. Na een kleine pauze bovenaan de berg begonnen we aan de terugtocht. Toen we weer beneden waren besloten we naar Zeelandia te gaan, dit is het strand waar 4 schildpadsoorten hun eieren leggen, en aangezien het officieel nog nestseizoen is hoopten we een glimp op te vangen van een schildpad. We waren alleen even vergeten dat het midden op de dag was en zoals eigenlijk elke dag hier rond de 30 graden, dus kleine kans dat die schildpadden zouden komen. Na een poosje gingen we dus maar weer terug naar het dorp om weer te lunchen en te kijken of de winkels nu wel open zouden gaan. Maar helaas, alles zat helemaal dicht. Rond een uur of 3 kwamen we dus weer aan bij ons hotel waar we lekker nog even in de zon hebben gelegen voordat we om half 6 weer naar het vliegveld gebracht werden om terug te gaan naar Sint-Maarten. Moe maar voldaan kwamen we rond 7 uur weer aan op Sint-Maarten en pakten we een taxi naar huis.

De rest van de week heb ik gewoon weer gewerkt, alhoewel het internet een paar dagen zo traag was dat ik nauwelijks iets heb kunnen doen. Mijn opdracht voor school is inmiddels bijna voor de helft klaar en ik heb er wel vertrouwen in dat het ook een goed verslag is. Als het goed is ga ik vandaag verhuizen naar een ander appartement, omdat mama en ome Theo morgen komen! Gelukkig kon ik op mijn werk vrij krijgen voor morgen, zodat ik ze van het vliegveld kan ophalen! Dit weekend staat er meteen een tripje naar St. Barths op het programma om mama en ome Theo ook een kans te geven mee te gaan in een gammel klein vliegtuigje en meteen wat meer van de andere eilanden te zien. Volgende week dus zeker meer!

Liefs

Mama

Woeoeooehhhhh Maud, nog een half nachtje slapen en dan gaan onze reis /vakantie beginnen !!!!! Heb er heel veel zin in!!! Tot morgen xxxx

Jacqueline

Hoi,Maud,

Weer leuk om te lezen,wat een ervaring. Leuk,om zondag nog even geskypet te hebben,nou mama en ome Theo zijn onderweg dus lekker genieten deze week met z'n 3e ( ben wel een beetje jarloers op jullie) heel veel plezier samen . Dikke kus Jacqueline en Vincent

lonneke

Wat een leuke verhalen schrijf je toch. Geniet van de dagen dat mama en ome Theo er zijn. We lezen wel weer wat je met hun gaat doen. Liefs xx